Lyon dag 2 (fredag)

Nu har jag äntligen fixat alla bilder från Lyon och ska lägga upp en del här på bloggen. Tänkte dela upp dag för dag och skriva vad vi hittade på. Så här är dag två (landade kvällen innan och då stack jag och Matilda till Johnny's Kitchen). Dag två fick vi en guidad rundtur i Lyon (av Matilda), var på det nyöppnade shoppercentret Confluence, åt middag på en jättefin restaurang på kvällen och var på Johnny's Walsh och drack öl med Matildas kompisar. :)
Precis när vi landat och hämtat vårt bagage. Detta är alltså flygplatsen i Lyon.


En enorm kyrka uppe på backen i Lyon. Stadsborna byggnde denna åt jungfru Maria på 1300-talet för att hon skulle bota dem från pesten som härjade i staden. Och som ni vet, pesten försvann! (även om man inte är religiös är det inte svårt att tro på när man går in i denna enorma, vackra kyrka som ser ut över hela staden)


Den gamla delen i Lyon (Vieux-Lyon). Min favoritdel av staden med massor av små, mysiga gränder, annorlonda butiker och massa mysiga pubar. Här ligger även min favoritpub, den irländska Johnny's Kitchen.



En gammal kyrka i gamla stadsdelen.


Och insidan


Söta Matilda! <3


Hehe..


De äldre i sällskapet - mamma, mammas moster Britt och hennes man Anders.


En random snubbe kom förbi och ville vara med på bild, så det fick han! ;)











Gammal ruin bakom kyrkan


Kyrkan från sidan


Skyltfönster utanför ett miniatyrmuseum






The smoking dog - en mysig engelsk pub i gamla delen


Floden Rhône rinner genom Lyon


Man blir ju inte direkt badsugen...






Ballt hus i Lyon, vet dock inte vad det är för något




Denna statyn är Lyons viktigaste (har jag för mig). Det var en annan stad som hade beställt den, men när den va klar hade den andra staden inte råd attt betala den, så Lyon köpte den. Antar att den symboliserar ekonimiskt välstånd och därmed makt, eller nått i den stilen... Riktigt fin är den i alla fall!


Mysig innergård till ett museum. Om jag minns rätt så är det frankrikes viktigaste museum efter Louvren.






Gillar verkligen Matildas nya väska!






Operahuset i Lyon

...och fortsättning följer. Insåg att det är väääldigt många bilder som ska upp (bara från första dagen), så fler kommer ikväll eller imorgon!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0