Fête des Lumiérs

Nu är vi tillbaka hos Matilda och ska nog snart sova. Idag har vi gått runt i Lyon och tittat i affärer, jag hittade en klänning jag kanske ska ha på julafton. Blev lite julklappsshopping också, och en fika på Starbucks. 

Sen stack jag och Matilda tillbaka till hennes boende och lagade mat. Vid sjutiden stack vi härifrån för att titta på ljusfestivalen som pågår här fram till söndag. Det var så sjukt fint med alla ljuseffekter över hela staden. Anledningen till festivalen är att under pesten bad man till jungfru Maria och byggde en kyrka till henne för att pesten skulle försvinna, vilket den också gjorde. Så nu har man denna festivalen för att fira/tacka jungfru Maria som botade staden från pesten. Nu är jag ju inte speciellt religiös och tycker mest att det låter som trams, men det gör mig inget eftersom det är så fint här nu. :)

Nu har vi precis suttit i köket och snackat med Matildas granne Kennedy och hans kompis. Så sjukt roliga och härliga människor. Imorgon ska Matilda öva och ha lektion, så jag får se vad jag hittar på. På kvällen ska vi i alla fall ut och äta på en irländsk pub med Kennedy (som är irändare), och sen blir det nog en runda till på festivalen. 

Bilder kommer nog imorgon, för nu är jag trött och vill sova! God natt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0